عدالت adalet

عدالت adalet

جام جهانی فوتبال 1930 مکزیک و 1934 ایتالیا

اروگوئه   1930

جام جهانی ۱۹۳۰ در ۱۳ ژوئیه در مونته ویدئو آغاز شد و کمی بیش از ۲ هفته به طول انجامید. نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر برای دیدن این بازی‌ها به ورزشگاه رفتند. در این دوره از بازی‌ها فقط ۱۲ تیم شرکت کردند که عمده آنها را تیم‌های آمریکای‌جنوبی تشکیل می‌دادند. از اروپا فقط تیم‌های بلژیک، یوگسلاوی، رومانی و فرانسه توانستند در بازی‌ها حضور یابند. بازی‌ها در ۴ گروه مختلف برگزار شد که تیم‌های آمریکا، آرژانتین، یوگسلاوی و اروگوئه به‌عنوان تیم‌های نخست ۴ گروه به مرحله نیمه‌نهائی راه یافتند. آمریکا که در دوره‌های بعدی حضور ضعیفی در جام جهانی داشت و حتی برای بیش از ۳۰ سال نتوانست حتی به جام جهانی راه یابد، با رسیدن به نیمه‌نهائی جام ۱۹۳۰ بهترین نتیجه را برای خود در تاریخ جام جهانی ثتب کرد. آرژانتین مقابل آمریکا قرار گرفت و اروگوئه به دیدار یوگسلاوی رفت که هر ۲ تیم آمریکای‌جنوبی موفق شدند با نتیجه مشابه ۶ بر یک از سد حریفان خود بگذرند و به فینال بازی‌ها راه یابند. در بازی فینال، اروگوئه موفق شد با نتیجه پر گل ۴ بر ۲ همسایه خود، آرژانتین را شکست دهد و به‌عنوان نخستین فاتح جام جهانی نام خود را در تاریخ فوتبال جهان ثبت کند. ”گیلرمو استابیله“ از آرژانتین با زدن ۸ گل در ۴ بازی بهترین گلزن این رقابت‌ها شد.

ایتالیا 1934

دومین دوره جام جهانی در اروپا برگزار شد. به همین دلیل تیم‌های اروپائی میل بیشتری برای شرکت در این بازی‌ها پیدا کردند. این بازی‌ها در دوران حکومت دیکتاتوری موسولیتی برگزار شد و دولت فاشیستی ایتالیا از این مسابقات برای اهداف سیاسی خود بهره جست؛ درست همانند کاری که ۲ سال بعد هیتلر در المپیک مونیخ انجام داد. پس از جام ۱۹۳۰ تمام تیم‌هائی که خواهان شرکت در جام جهانی بودند، توانستند مستقیماً و بدون بازی مقدماتی در مرحله نهائی شرکت کند، جام ۱۹۳۴ نخستین جامی بود که تیم‌ها برای حضور در مرحله نهائی بازی‌ها نیاز به گذراندن مرحله مقدماتی داشتند. تعداد تیم‌های شرکت‌کننده در این دوره به ۱۶ تیم رسید که از میان ۳۲ تیم حاضر در مرحله مقدماتی به بازی‌ها راه یافتند. با وجودی که تعداد تیم‌ها و بازی‌ها نسبت به دوره پیشین بیشتر بود، اما تماشاچیان کمتری به دیدن بازی‌ها رفتند. این بازی‌ها در ماه می آغاز شد و در ژوئن خاتمه یافت.

برخلاف دوره گذشته که غالب شرکت‌کنندگان را تیم‌های آمریکا‌ی‌جنوبی تشکیل می‌دادند، در این دوره شرکت‌کنندگان اروپائی اکثریت داشتند. به‌جز ۱۲ تیم اروپائی، برزیل و آرژانتین از آمریکای‌جنوبی و آمریکا از آمریکای‌شمالی و مرکزی جزء تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها بودند. تیم شانزدهم این بازی‌های مصر بود؛ نخستین کشوری که خارج از این ۲ قاره جام جهانی راه می‌یافت. به حذف تیم‌های برزیل، آرژانتین، آمریکا و مصر در دور نخست که به‌صورت تک‌حذفی برگزار شد، هر ۸ تیم راه یافته به یه مرحله یک‌چهارم را تیم‌هائی اروپائی تشکیل می‌دادند. ۲ تیم ایتالیا و چکسلواکی در فینال مسابقات مقابل هم قرار گرفتند که نتیجه در پایان وقت قانونی یک بر یک شد. در وقت اضافی ایتالیا موفق شد با زدن یک گل، نخستین فاتح اروپائی جام جهانی باشد. تیم‌های آلمان و اتریش در بازی رده‌بندی به مقام‌های سوم و چهارم رسیدند. آنجلو اسکیاوو (ایتالیا)، اولدریخ تجدلی (چکسلواکی) و ادموند کونن (آلمان) هرکدام با ۴ گل زده در صدر جدول گلزنان این دوره قرار گرفتند.  

با تشکر

محرم سعیدی


https://get.cryptobrowser.site/2738817
نویسنده: atila ׀ تاریخ: سه شنبه 10 خرداد 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

درباره وبلاگ

Welcome to the blog of justice


لینک دوستان

لینکهای روزانه

جستجوی مطالب

طراح قالب

CopyRight| 2009 , adalet.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.COM